II. Hegyközi Helyi Termék Fesztivál – Mikóháza (2011)

Az első évi nagyon sikeres kezdés után 2011 szeptember 17-én Mikóházán szerveztük meg civil partnereinkkel együttműködésben a 2. fesztivált. A rendezvényen ismét volt hagyományos állatfajták bemutatója és állatszépségverseny, helyi ételek főzőversenye csapatok számára, népdal és néptánc bemutató, hagyományos, diólövedékes vásári ’csúzlizda’, fából készült körhinta és szalma játszóház gyerekeknek, lovagoltatás, betyár bemutató, helyi és kézműves termékek vására, kóstoló asztal helyi termékekből, erősgazda-verseny, valamint zsűrizett verseny számos kategóriában.

Helyi Termék Fesztivál Mikóháza (2010)

2010 szeptember 18-án Mikóházán szerveztük meg civil partnereinkkel együttműködésben az I. Hegyközi Helyi Termék Fesztivált. A rendezvényen volt hagyományos állatfajták bemutatója, helyi ételek főzőversenye csapatok számára, népdal és néptánc bemutató, mesélő, szalma játszóház gyerekeknek, lovagoltatás, betyár bemutató, helyi és kézműves termékek vására, gazdagon ellátott kóstoló asztal, erősgazda-verseny, valamint zsűrizett verseny sok kategóriában (pálinkák, meleg ételek, sütemények, lekvárok, befőttek, szörpök, sajtok és egyéb kategória). A rendezvénynek nagyon jó visszhangja volt, a következő években ismét szeretnénk megrendezni.

Részvétel a Polyán programban (2008-tól)

Alapítványunk részt vesz egy szakmailag nagyon ígéretes vidékfejlesztési programban. A Polyán program egy komplex természetvédelmi és közösségfejlesztési program Mikóháza település környékén, a Zemplén hegység lábánál. A program elemei:

- Natura 2000 védelem alatt álló legelőterületek rehabilitációja;

- a védett parlagi sas táplálkozási területének természetvédelmi célú kezelése;

- természettel együttműködő gazdálkodás meghonosítása a tágabb térségben;

- a Kárpáti Borzderes szarvasmarha fajta megmentése, újbóli bevezetése Magyarországon az extenzív gazdálkodásban;

- helyi termékeket és hagyományos mesterségek népszerűsítése;

- közösségfejlesztés, előadások a hagyományos gazdálkodás és tájfajták témakörében;

- hagyományos baromfifajták vásárlása és szétosztása a vállalkozó kedvű falubeliek körében;

- falunap a helyi termékek és hagyományos élelmiszerek jegyében.

A program célja a természeti értékek védelme, illetve hogy visszaadja a helyi lakosság hitét saját erejében. Hogy a közösségen belüli összefogással és a rendelkezésre álló természeti tőke bölcs, megőrző használatával lényegesen csökkentheti kiszolgáltatottságát a globális folyamatokkal szemben.

A program keretében 2010-ben jelentős előrelépést sikerült tenni, ugyanis sikerült az extenzíven tartott állatállományt bővíteni, gépeket és eszközöket beszerezni a természetközeli gazdálkodás támogatására, valamint őshonos baromfit osztottunk a helyi lakosság körében. Alapítványunk a programban önkéntesei által vesz részt


Komplex klíma- és energiatudatossági kampány Magyarországon (2008)

Alapítványunk vállalta az MTVSZ által szervezett klímakampány országos koordinálását, és a rendezvényekhez szükséges kiadványok és installációk elkészítését. A projekt során elkészült az a kiállítási anyag, amelyet 15 szervezet 24 helyszínen állított ki. A kiállítási anyag az alábbi elemekből állt: 12 tabló (fűtés, szigetelés, sütés, fõzés, mosás, vasalás, szárítás; világítás, energia-hatékonysági címke, építkezés, épület felújítás, vásárlás és kibocsátás, szalmabála-építészet. További témánk volt az élelmiszerfogyasztás és az energiafelhasználás közötti összefüggések bemutatása. A lakossági szemléletformáló kampány minden helyszínen aláírásgyűjtés folyt, azért, hogy a Kormány és az Országgyűlés határozott lépéseket tegyen az éghajlatváltozás mérséklése érdekében. A kampány során népszerű volt a klímaüzenet festés, amely 40 x 40 cm-es falapokra készült. Ezen falapokból november 9-én a kampány zárása alkalmából a Parlament előtt Magyarország térképe került megformálásra. A kiállításhoz kapcsolódóan két kiadvány készült, melyet a rendezvényeken terjesztettünk és a résztvevő szervezetek irodáiban is megtalálhatóak voltak.

- szórólap – a kampány fő üzenete, fontosabb címek és gyakorlati ötletetek;

- 56 oldalas A/5 méretű füzet - gyakorlatias segítség a környezettudatos életvezetéshez, az energiafelhasználás összefüggései és lehetséges jövőképek.

A kampányhoz kapcsolódóan elkészítettünk egy klímavédelemmel foglalkozó honlapot, melyet több domainnéven (www.klimavedelmet.hu; www.eghajlatdoktor.hu; www.eghajlatvedelmet.hu; www.klimakor.hu) is regisztráltunk.

Közreműködés tájbejárási projektben (2008)

Az Ifjú Botanikusok Baráti Köre a norvég finanszírozási mechanizmusból pályázati támogatást nyert tájbejárások szervezésére. A projektben a Bors Alapítvány alvállalkozóként kidolgozta a fenntarthatósági szempontokhoz illeszkedő szakmai tartalmat és üzeneteket.